Tilføjelsen af den foilende IMOCA 60’er skaber ny dybde i konkurrencen med øget fokus på high-performance og design i forhold til forrige udgaver af sejladsen. Her var der tale om et one-design og således ensartet race.

Med IMOCA-inklusionen presses teknologien til det yderste med foilende både, der svæver over vandene med ekstrem høj hastighed. IMOCA-klassen er intet mindre end cutting edge inden for offshore enkeltskrogsbåde, hvor sejlere og båddesignere vil jagte selv den mindste tekniske detalje i håb om at vinde overhånden i forhold til konkurrenterne.

IMOCA-klassen har nemlig et såkaldt ’åbent design’ med få restriktioner, der skaber et rum for at påvirke bådens udtryk og detaljer. Der kan dog ikke pilles ved bådens længde, som skal være mellem 59 og 60 fod (18 m) og have en maksimum dybdegang på 15 fod (4,5 m). Til gengæld er der ingen tydelige krav til bom, mastehøjde eller sejlareal, mens der er regler for flydeevne, stabilitetsevne og sikkerhed.